Fartøyet

Restauration er et flytende opplevelsessenter, et ikonisk minnesmerke og symbol over den første organiserte utvandringen til Amerika.
Restauration seilte i 1825 Stavanger – New York med 52 personer om bord.

Som et resultat av en ide og en drøm båret frem av lokale entusiaster med genuin interesse for historie og båtbygging, ble den tidligere “Stiftelsen Emigrantskipet Restauration” etablert i 2007.
Med formål å rekonstruere Restauration, et av norgeshistoriens mest berømte seilfartøy. For å bygge et skip som er tilnærmet identisk det opprinnelige, med utgangspunkt i tradisjonell båtbyggertradisjon.
Restauration ble bygget av Ryfylke Trebåtbyggjeri på Finnøy og sjøsatt i 2010. Se bilder på båtbyggeren Ryfylke Trebåtbyggjeri nettside og bl.a. om reisen Stavanger – New York i 1825.
Og i delt bildemappe på Dropbox.

Video: Tre innslag NRK samlet i en film med:
Nesten i starten om bygging, sjøsetting, dåp og seilas.

Tegninger Restauration (av den nye replikaen):
tegning med rigg og utstyr av emigranskipet Restauration
klassetegning med oppbygging skrog, dimensjoner og mål av emigrantskipet Restauration

Lengde: 54 fot / ca 16 meter (utenom “baugspyd”)
Total lengde med “baugspyd”: 70 fot / 22 meter
Masthøyde: 18 meter
Bredde: 5,3 meter
Dybde: ca 1,8 meter
Vekt: ca 44 tonn

Hvordan en kom frem til størrelsen på nye Restauration: se «Stavangeren nr. 1 2021» sidetall 44-51 (ark 24-27) av Gunleif Seldal. (Hvem som var med i Faglig råd for å finne ut hvordan Restauration kan ha sett ut (evt. som PDF).)